Glitterheim 20-23.03.23

Vertskapet på Glitterheim

Tone og Knut Vole er bestyrere på Glitterheim. Familien Vole har vore vertskap på Glitterheim siden hytta ble åpnet i 1901. Tone og Knut er 4. generasjon på hytta.

Publisert: 29. august 2023
Inspirasjon

Knut og Toline Storsteinrusten var DNT sine fyrste bestyrere på Glitterheim. Dei var Knut d.y. sine oldeforeldre på morsida. I 1910 overtok Ole og Guro Vole, Knut d.y. sine oldeforeldre på farsida, driften på Glitterheim. Ole var eldste sønn til Knud Vole som bygde Juvasshytta og hytta på Galdhøpiggen. Knut og Anna Vole overtok etter Knut d.e. sine foreldre i 1946. Da hadde Knut og hans bror Nils drevet Glitterheim under krigsårene. Ole og Solveig Vole overtok driften etter Knut og Anna i 1973. Tone og Knut overtok Glitterheim i 2007.

Hederspris

I 2019 vart Glitterheim v/Tone og Knut tildelt  hedersprisen fra Norsk Friluftsliv, en anerkjennelse til fire generasjoner Vole for deres imponerende virke som vertskap på Glitterheim siden DNT-hytta i Veodalen ble åpnet i 1901. Friluftslivets Hederspris er den mest høythengende innen norsk friluftsliv.

Prisen ble første gang delt ut i 1995. Tidligere vinnere er blant andre HM Dronning Sonja, Lars Monsen og speiderbevegelsen. Friluftslivets Hederspris for 2019 ble mottatt av Ola, Tone og Knut Vole, som er vertskap på Glitterheim.

Del artikkel:

Bli medlem