Til Glitterheim
Glitterheim

En hytte på Omveien - den nye langruta fra Lillehammer i øst til Sognefjorden i vest, en rute hvor man krysser Fjell-Norge på tvers og får oppleve det mest spektakulære landet har å by på.
Fottur

Om Glitterheim

Glitterheim ligger i 1400-meters høyde nordøst i jotunheimen med noen av de flotteste omgivelsene i Jotunheimen utenfor hyttedøra. Topper som Glittertinden, Nautgardstinden, Memurutinden og Trollsteineggje er noen mål for de som samler på 2000-meterstopper. Glitterheim har 137 senger.

Kjekt å vite

• I alle senger er det dyner og puter med varetrekk. Vennligst bruk egen lakenpose. Lakenpose eller sengetøy kan også leies i resepsjonen.  Sovepose kan ikke benyttes i sengene.
  • Hytta har varmt og kaldt vann i hovedhuset, og har aggregatstrøm (220 v). Det kan likevel være greit å ha en lommelykt i sekken da aggregatet slås av ca. kl. 23.00 hver kveld. I sovehuset finnes også toalett, dusj og tørkerom.

Husk å ta med gyldig medlemskort!

Natursti

Fra Glitterheim er det natursti for barn og voksne. På naturstien får du vite mer om planter, dyreliv, tradisjoner og tidlig bosetning i området. Selv om Glitterheim ligger både høyt og alpint til, er området rundt hytta grønt og frodig. Her finner du blåbærlyng, tyttebærlyng, og i sørveggen på hytta trives rabarbraen.​​​​​​​

Skoleklasser

Glitterheim tar gjerne i mot skoleklasser. For besøk med skoleklasse må det bestilles plass ved å kontakte hytta direkte, eller Infosenteret i DNT Oslo og Omegn, tlf. 22 82 28 00.

På hytta finnes det naturfaglige bøker, barne- og ungdomsbøker og spill. Det finnes også noe enkelt utstyr for uteaktiviteter som baller, bocca og kubb. I tillegg er det 2 båter, 6 kanoer og kajakk + vester. Fiskestenger og permanent natursti er det også på stedet  Klassesett av klatreutstyr og sykkelutleie. Stort turkart som viser turmuligheter ved hytta.

Før turstart er det viktig at det gjøres et godt forarbeid med turplanlegging i samarbeid med elevene.

Hyttas bestyrer er godt kjent rundt hytta og kan gi god informasjon om turmuligheter, aktuelle aktivitetssteder og annen praktisk informasjon.

Bli medlem
Bli medlem